opening PASSIO

Opening PASSIO 2018 15 februari 2018 Sint-Maartenskerk Kortrijk

Deken Geert Morlion nodigde de bomvolle kerk uit naar voor te komen voor
 

Dansbijdrage Pol Coussement op muziek ‘Officium’ van Jan Garbarek door dochter Nora 
Klik hiernaast en verder op de oranje link voor de video garbarek

Jan Leysen duidt kort het kunstwerk, ter beschikking gesteld door Vanhaerents Art Collection waarin marteling door de vier elementen aan bod komen
 

Dirk Blockeel (orgel) en Eva Debruyne brengen twee koraalbewerkingen van J.S.Bach:
BWV 687 ‘Aus tiefer Noth schrei ich zu dir’ uit de ‘Orgelmesse’ draagt met de fis-frygisch tonaliteit bij tot het donkere, aardegebonden karakter: drie stemmen leiden telkens de zeven verzen in

BWV 607 ‘Vom Himmel kam der Engel Schar’ staat uiteraard voor het element lucht :
De melodie die de kerstbooschap van de engelen aan de herders uitdraagt, bevindt zich zonder onderbreking in de bovenstem. Toonladderfiguren in de twee binnenstemmen bewegen wervelend en doen denken aan een Jakobsladder. Ook de pedaalpartij heeet, zij het met langere notenwaarden of ‘brede sporten’, deel aan het trappenspel. Engelen, klein en groot, leggen gewicht in de gouden schaal vol contrapunt

 Jan De Volder , mede-stichter van Tertio (dat ook een artikel overPASSIO publiceerde) met vrouw Hilde Kieboom actief in Sant-Egidio Antwerpen en sedert 2015 titularis van de Cusanus Leerstoel ‘Religion, Conflict and Peace’ aan de KU Leuven gaf een boeiende uiteenzetting  ‘ martelaarschap – religie: bron van geweld!? ‘
Een ‘martis’ is een getuige. In de islam wordt het martelaarschap ‘gezocht’, in het Christendom ‘overkomt’ het je ‘in odium fidei’: Liefde is sterker dan de dood. Typevoorbeeld is o.a.père Jean Hamel die in 2015 laf in zijn kerk vermoord werd. De 21e eeuw is de eeuw van de verdelievende martelaren.
De goede luisteraar hoort in BWV 684 dat Jans kleinkind op 7 maand al de hobopartij weet te appreciëren 😉

Afgesloten werd met nog twee koraalbewerkingen van J.S.Bach:

BWV 684 ‘Christ unser Herr zum Jordan kam’ water
Twee bovenstemmen dialogeren bijna de gehele tijd met een hups viernotenmotief terwijl de linkerhand (op een apart klavier) met op en neer wiebelende zestienden ongewijfeld de golven van de Jordaan weergeeft. De koraalmelodie bevindt zich als tenor in de pedaalpartij.

BWV 667 ‘Komm, Gott, Schöpfer, heiliger Geist’ vuur:

 deze drieluik stellen de hoekdelen de oude hymne respectievelijk in de boven- en onderstem voor. Het kortere middendeel zonder pedaal beeldt met stemmen die van hoog naar lag wervelen de neerdaling van de Geest uit.

 
Hartelijke dank aan de uitvoerders en organisators, die ook andere kunstwerken in de kerk ivm martelaren speciaal belicht hadden:


H. Catharina (Karel van Mander, 1582)            videostill Klaas Verscheure  


pieta’s in de passiekapel                     kruisweg (Heinrich Bartoldus 1996)

OLV van zeven smarten            graflegging (Karel Delbaere, 1894)

Het video-kunstwerk werd ‘onthuld’ en de (alcoholvrije) bubbels ontkurkt : tijd om op verkenning en in geprek te gaan:

 Tot ziens op een volgende Passio-evenement?!