K+L 40 : orgelapotheose

P1160201
ORGELAPOTHEOSE CON BRIO

Afgelopen zondag, 27 september om 16 uur, vond in de Kortrijkse Sint-Maartenskerk onder grote publieke belangstelling de jaarlijkse orgelapotheose plaats (beeldverslag op deze link)

Als besluit van de voorbije orgelcyclus (juni en september) kreeg het Schyveninstrument, bespeeld door titularis Dirk Blockeel, gezelschap van hoorn (Ernest Maes), een sopraan (Emma Posman), dans (Adelien Vannecke en Lisa Vanwonterghem) en een dichter (Kortrijkzaan Jan Van Meenen). Op het programma stond werk van J.S. Bach, W.A. Mozart, Alexander Boëlmann, Herman Roelstraete, Ernest Maes en Dirk Blockeel. De Gentse organist Frank Heye stond daarenboven in voor de vertolking van het 2015-‘plichtwerk’ Advayavada van Geert De Praetere (°1958).

Na het concert werd overgegaan tot de plechtige prijsuitreiking. Met de welkome hulp van prominenten (de heer deken, de heer burgemeester Vincent Van Quickenborne, schepen Catherine Waelkens, Herman De Backer van de Herman Roelstraete Stichting etc.) werden oorkonden en (met dank aan de stad Kortrijk) twee gulden sporen aan laureaten en gevierden geschonken.

Het publiek kon tijdens de voorbije cyclus zijn stem uitbrengen via een procentuele appreciatie. Het maakte precies geteld zeven keer kennis met door Roelstraete geschreven orgelklanken. De publieksprijs voor de best gesmaakte vertolking van de muziek van de 30 jaar geleden overleden West-Vlaamse componist ging ex aequo naar drie personen. In alfabetische volgorde zijn het de Japanse studente Anna An (Antwerpen), de virtuoze Laure Dermaut (Sint-Niklaas) en de zich internationaal profilerende Jan Vermeire (Veurne).

Het publiek bracht ook zijn stem uit voor de appreciatie van het concert als geheel. Het hoge gemiddelde cijfer liet hier niets aan twijfel over. Het duo Laure Dermaut en Inez Carsauw, orgel en zang, kaapte eendrachtig deze prijs weg.

Ten slotte waren er de prijzen die door een professionele jury werden toegekend. Op woensdag 23 september kwam een deskundig trio samen in het Kortrijkse conservatorium. Daar werden alle interpretaties van het werk van Herman Roelstraete beluisterd. De jury bestond uit Johan Boudry (orgelleraar van het Kortrijkse conservatorium), Masako Honda (organiste van de Antwerpse Sint-Laurentiuskerk en de Sint-Lambertuskerk van Ekeren, orgellerares in Aalter) en Roland Coryn (componist en eredirecteur van de Harelbeekse muziekadacemie).

Het drietal kon na beluistering niet meteen een kandidaat aanwijzen die zijn kop flink boven het maaiveld had uitgestoken. Twee interpretaties verdienden volgens de jury ex aequo wel een bekroning. In alfabetische volgorde zijn het de al door het publiek gehuldigde Anna An en haar mannelijke collega Wouter Vankeirsbilck (Merelbeke).

Intussen staat de nieuwe orgelreeks van 2016 al in de steigers. Aan de deelnemers wordt gevraagd om werk naar keuze van de binnenkort honderd jaar geleden overleden Duitse componist Max Reger (1873-1916) te willen vertolken, alsmede het daaraan gelieerde, nieuwe werk van de Gentse componist Jan Vandenheede (°1957).

 

Componist Ernest Maes

die tijdens de apotheose de hoornpartij voor zich nam en van wie er dan ook een Romance met een door Dirk verrijkte pianobegeleiding op het programma stond, mailde een dag later:

Beste Dirk,

Ik zocht jou nog even na de uitreiking, maar er werd mij gezegd dat jij de misviering begeleidde. Daarom, bij dezen, mijn oprechte dank maar vóór alles mijn groot compliment voor wat jij in Kortrijk hebt gerealiseerd, gisteren en zo vaak daarvoor.

Voor mij persoonlijk is hieraan te hebben mogen meewerken van onschatbare waarde, waarvoor oprechte dank! Ik heb mij voorgenomen deze weg te blijven volgen, omdat ik er mij bijzonder goed bij voel.